Adab
Adab Berbuka Puasa – Menurut Sunah Rasulullah S.A.W
ADAB-adab berhubung ibadat mestilah merujuk kepada ajaran yang ditunjuk
oleh Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w., iaitu al-Quran dan sunah. Ada
sebahagian pihak yang cenderung mencipta adab-adab ibadah tanpa merujuk
kepada dua sumber agung itu, misalnya dakwaan yang menyatakan makruh
mandi terlalu kerap, atau mandi pada hampir waktu berbuka kerana ia
boleh mengurangkan keletihan dan sekali gus menghilangkan kelebihan
puasa.
Sedangkan di dalam hadis sahih yang
diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di
dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan:
“Tidak mengapa seseorang mencurahkan air ke atas kepalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh sebahagian sahabat bahawa mereka melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
(Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2/18, cetakan Dar al-Fikr, Beirut).
Yang penting di dalam bulan Ramadan ini adalah adab-adab yang kita
kaitkan dengan ibadah puasa mestilah mempunyai asas yang boleh dipegang,
iaitu al-Quran atau sunah. Antara adab-adab berbuka puasa yang
dinyatakan di dalam hadis:
- Menyegerakan
berbuka apabila masuknya waktu atau disebut ta’jil al-Iftar. Ini
berdasarkan hadis-hadis yang menyebut perkara ini, antaranya: Daripada
Sahl bin Sa`ad bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:“Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.”(Riwayat Bukhari dan Muslim).
- Berbuka
puasa dengan rutab, atau tamar atau air. Rutab ialah buah kurma yang
telah masak sebelum menjadi tamar kering, ia lembut dan manis. Adapun
tamar ialah buah kurma yang sudah kering. (lihat: al-Mu’jam al-Wasit
1/88). Sekarang di negara kita rutab sudah mula dikenali. Ia kurma yang
masak dan masih lagi belum kering dan mengecut. Apabila ia mengecut
dipanggil tamar. Di dalam hadis daripada Anas katanya:“Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air.”(Riwayat Imam Ahamd dan Tirmizi, katanya hadis ini hasan) Al-Diya al-Maqdisi (meninggal 643H) telah mensahihkan hadis ini. (lihat: al-Ahadith al-Mukhtarah, 4/411 cetakan: Maktabah al-Nahdah al-Hadithah, Mekah).
- Menyegerakan
solat Maghrib selepas berbuka dengan tamar atau air, sekiranya makanan
belum dihidangkan. Hadis yang kita nyatakan di atas menunjukkan Baginda
Nabi s.a.w. berbuka dengan rutab atau tamar atau air sebelum bersolat
Maghrib. Maka kita disunatkan juga mengikuti langkah tersebut, iaitu
selepas berbuka dengan perkara-perkara tadi, lantas terus menunaikan
solat. Ini sekiranya makanan belum dihidangkan. Adapun sekiranya makanan
telah dihidangkan di depan mata, maka dimakruhkan meninggalkan makanan
untuk menunaikan solat. Ini berdasarkan apa yang dinyatakan dalam
hadis-hadis baginda Nabi s.a.w. antaranya: Daripada Anas bin Malik r.a.:
Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:“Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah ia sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah ketika makan malam kamu.”(Riwayat Bukhari dan Muslim).
- Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t. maksudnya:Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan.(Surah al-`Araf:31).
- Berdoa ketika berbuka. Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w.:“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”(Riwayat Ibn Majah, sanadnya pada nilaian hasan dan ke atas. Ishaq bin ‘Abd Allah al-Madani dithiqahkan oleh Abu Zur’ah dan disebut saduq oleh al-Zahabi dalam al-Kasyif ).
- Berdoa kepada sesiapa yang menjamu kita berbuka, kata Anas r.a.:“Baginda s.a.w. pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.”(Riwayat Abu Daud, Diya al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5/158). Maka berdoalah kepada mereka yang menjamu kita berbuka puasa. Ini adab yang sangat baik.
Hadis ini menerangkan punca kebaikan di dalam agama ialah mengikut sunah
Nabi s.a.w., iaitu Baginda menyegerakan berbuka puasa. Ini menolak
dakwaan ajaran-ajaran karut yang kononnya melewatkan berbuka menambah
pahala. Kata at-Tibi (meninggal 743H):
“Barangkali sebab Allah menyukai mereka yang bersegera membuka puasa, ialah kerana apabila seseorang berbuka puasa sebelum solat, membolehkannya menunaikan solat dengan dihadirkan hati. Juga ia menyanggahi ahli bidaah yang berpendapat wajib melewatkannya.”
(at-Tibi, Syarh Miskhat al-Masabih, 4/183, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Berut).

Inilah tertib yang dilakukan oleh Baginda, pilihan pertama ialah rutab,
jika tiada tamar dan jika tiada air. Kata al-Mubarakfuri (meninggal
1353H):
“Hadis ini menjadi dalil disunatkan berbuka puasa dengan rutab, sekiranya tiada, maka dengan tamar, dan sekiranya tiada, maka dengan air. Adapun pendapat yang menyatakan di Mekah disunatkan didahulukan air zam-zam sebelum tamar, atau mencampurkan tamar dengan air zam-zam adalah ditolak. Ini kerana ia menyanggahi sunah. Adapun Nabi telah berpuasa (di Mekah) banyak hari pada tahun pembukaan kota Mekah, namun tidak pernah diriwayatkan baginda menyalahi adat kebiasaannya mendahulukan tamar sebelum air.”
(al-Mubarakfuri, Tuhfah al-Ahwazi, 3/311, cetakan Dar al-Kutub
al-`Ilmiyyah, Beirut). Di samping itu, dakwaan jika tiada tamar, maka
dengan buah-buahan yang lain juga tiada sebarang dalil daripada sunah
Nabi s.a.w.
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, Baginda s.a.w. bersabda:
“Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Riwayat di atas juga menambah:
Bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, sedangkan beliau mendengar bacaan imam. Ini kerana meninggalkan makanan dalam keadaan keinginan yang kuat untuk menjamahnya atau dalam perasaan lapar, boleh menghilangkan khusyuk di dalam solat, disebabkan ingatan terhadap makanan tersebut. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Kata an-Nawawi (meninggal 676H): Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk.
(An-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 4/208, cetakan: Dar al-Khair, Beirut).
Sebenarnya bukan pada makan malam atau solat Maghrib sahaja kita
disunatkan mendahulukan makanan yang dihidang sebelum solat, bahkan
sunah ini meliputi semua solat dan waktu makan kerana dibimbangi
menghilangkan khusyuk. Ini sekiranya makanan telah terhidang di depan
mata. Al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut:
“Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk.”
(al-Munawi, Faidh al-Qadir, 1/295, cetakan: al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Mesir).
Malangnya ada di kalangan yang kurang faham, lalu mereka menyatakan
bahawa kalau azan sudah berkumandang, hidangan dan makanan hendaklah
ditinggalkan demi mengutamakan solat jemaah. Inilah kedangkalan meneliti
hadis-hadis Nabi s.a.w., lalu mengandaikan agama dengan emosi sendiri.
Adapun sekiranya makanan belum terhidang atau perasaan keinginan
terhadap makanan tiada, maka tidaklah dimakruhkan untuk terus solat. Ini
bukanlah bererti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat,
sebaliknya tujuan arahan Nabi s.a.w. ini ialah untuk memastikan
kesempurnaan solat. Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H)
memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H):
“Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.”
(Ibn Hajar al-`Asqalani, Fath al-Bari, 2/385, cetakan: dar al-Fikr, Beirut).

Di dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:
“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”
(Riwayat Tirmizi, katanya: hadis ini hasan sahih. Al-Hafiz Ibn Hajar
al-`Asqalani dalam Fath al-Bari menyatakan hadis ini hasan).
Hadis ini salah difahami oleh sesetengah pihak, lalu mereka menyangka
Nabi s.a.w. menyuruh umatnya jika makan, hendaklah satu pertiga untuk
makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.
Sebenarnya jika kita teliti hadis ini bukan demikian, pembahagian
tersebut ialah had maksimum. Kalau boleh kurang daripada itu. Sebab itu
Baginda menyebut jika tidak dapat, maka tidak melebihi pembahagian tadi.
Namun yang lebih utama digalakkan sekadar yang dapat memberi tenaga.
Maka kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa yang kita hajati. Doa orang
berpuasa makbul disebabkan jiwa yang telah dibersihkan daripada kotoran
dosa dan syahwat. Justeru itu al-Munawi menyebut:
”Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang telah menunaikan tanggungjawab puasa dengan menjaga lidah, hati dan anggota.”
(Faidh al-Qadir, 2/500).
Di sana ada doa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. ketika berbuka dan disunatkan kita membacanya:
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila berbuka, Baginda bersabda: Telah hilanglah dahaga, telah basahlah peluh (hilang kekeringan) dan telah tetaplah pahala, insya-Allah.”
(Riwayat Abu Daud, sanadnya hasan)
Namun setiap orang yang menunaikan puasa dengan sepenuhnya, hendaklah merebut peluang doa yang makbul ketika dia berbuka.
Demikian senarai adab-adab yang terkandung di dalam sunah Nabi s.a.w.
ketika berpuasa. Semoga pengamalan adab-adab ini menambahkan lagi pahala
puasa kita.
Sumber Artikel : http://drmaza.com/home/?p=391
No comments:
Post a Comment